04-03-14

Verslag thema vormen en lijnen

Op de dvd van ons vliegje, stond nog een heel leuk filmpje. De lachende maan is een filmpje gemaakt met vormen. Dit was een leuke, grappige start van het thema. En toen gingen we verder met het zoeken naar en beleven van vormen.

Eerst oefenen en daarna... daarna zagen de kinderen overal vormen. Naar aanleiding van onze vormentocht doorheen de school bekeken we ook het volgende filmpje: http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20031203_vormen01

 

Afbeelding.png

- Vormen voelen, beleven, tekenen, boetseren,... we gebruikten ons volledige lichaam. Aan de schildersezel een tekening maken door rond dozen te tekenen, in de plasticine hoek konen de kinderen blokken maken en zo een toren bouwen of vormen maken en deze van klein naar groot of van groot naar klein leggen, tekenen van cirkels met een passer, ... En ook ons kaartje voor valentijn mogen we niet vergeten.

- Een vierkant tekenen met onze vinger, dit lukte nog, maar met onze poep is dit toch wat moeilijker.

- We maakten een bouwwerk en moesten dit overtekenen. Hier en daar zag je een geboren architect en tekenaar.

- Onze mediawinkel is terug weg en de vormenwinkel werd een feit. Wat een leuke vormen hebben we in onze supermarkt. Een theedoos in de vorm van een driehoek, een kaarsenhouder in de vorm van een ster, een kaasdoos is rond, een botervlootje is een rechthoek en nog zoveel meer. Ook hier waren de kinderen druk in de weer met het overtekenen, uitknippen en ophangen van de vormen om goed te kunnen opruimen.

- Na de vormen kwamen ook de lijnen aan bod. Als aanzet bekeken we een filmpje op YouTube met als titel: La linea. Enkele kleuters probeerden aan de schildersezel om deze kunstvorm ook eens uit te proberen. 

- Rechte, gebogen en gebroken lijnen werden gezocht en onderzocht. We maakten de lijnen in decoratiezand, zochten ze overal in de klas en probeerden ze te tekenen met een lat.

Maar vooral de knutselwerken van kosteloos materiaal mogen we niet vergeten te vermelden. Wat een prachtige dingen kunnen de kinderen toch maken, en zeker als je naar hun verhaal luistert kom je tot wonderlijke kunstwerken. De kinderen kregen de vrije keuze om iets te maken, soms botsten ze op een hechtingsprobleem, een probleem met de zwaartekracht of een stevigheidsprobleem. We loodsten ons er zoveel mogelijk doorheen en het leerproces was dan ook groot.

 

 Zie hier enkele sfeerbeelden van het thema...

 

Click to play this Smilebox slideshow
Create your own slideshow - Powered by Smilebox
Personalize a photo slideshow

13:35 Gepost door Mieke Calliauw in Thema's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.